Wycieczka krajoznawcza – Pętla Beskidzka

2 września, 2023

W dniu 31 sierpnia 2023 roku uczestnicy i opiekunowie Środowiskowego Domu Samopomocy w Pewli Wielkiej byli na wycieczce krajoznawczej "Pętla Beskidzka". Trasa zaczynajaca się w Żywcu przebiegała przez dolinę rzeki Soły (Rajcza), następnie przez Trójwieś Beskidzką (Koniaków, Istebna, Jaworzynka), Wisłę i powrót do Kotliny Żywieckiej przez Przełęcz Salmopol. Zapraszamy do obejrzenia relacji z naszej wycieczki a zaczynamy od wizyty w Sanktuarium Matki Bożej Kazimierzowskiej w Rajczy 🙂

Matka_Boska_Kazimierzowska_Rajcza

Jak czytamy na stronie internetowej Parafii w Rajczy: "Historia cudownego obrazu jest nierozerwalnie związana z historią kościoła i rozpoczyna się 4 lipca 1669 roku. W tym właśnie dniu delegacja górali rajczańskich przybyła do zamku żywieckiego, by prosić króla Jana Kazimierza o pozwolenie na budowę kościoła w Rajczy. Przebywając po abdykacji w rodzinnych włościach król, przed wyjazdem do Francji, wydał pozwolenie na budowę kościoła i równocześnie podarował góralom rajczańskim swój ulubiony obraz Madonny Częstochowskiej, do którego, jak pisze kronikarz, „miał osobliwe nabożeństwo”.

Dodajmy, że to jedyny obraz Matki Boskiej z pięknym warkoczem 🙂

Potem spacerowaliśmy po parku przy Pałacu Lubomirskich w Rajczy, gdzie mogliśmy zobaczyć piękne, kolorowe pawie 🙂

Trasa naszej "Pętli Beskidzkiej" prowadziła teraz w stronę "Trójwsi Beskidu Śląskiego", czyli najwyżej położonych osad tego pasma: Koniakowa, Istebnej i Jaworzynki. Zatrzymaliśmy się u stóp góry Ochodzita (895 m.n.p.m.), część grupy wyszła na jej pobliski szczyt, a pozostali cieszyli się widokami, kawą i lodami 🙂

Nazwa Ochodzita, pochodzi od słowa "obchodzić", gdyż na jej szczycie dawniej swoją bazę mieli zbójnicy, z których najbardziej znany to Ondraszek - a wszyscy kupcy przybywający z południa, chcąc iść w stronę Żywca, musieli tę górę obchodzić, by nie spotkać się ze zbójnikami 🙂 My na jej szczycie zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie z banerkiem 🙂

charset=InvalidCharsetId binary comment

W Centrum Paterstwa w Koniakowie obejrzeliśmy wystawę ukazującą tradycje wypasu owiec, oraz mogliśmy kupić pamiątki związane z Beskidem Ślaskim:)

Kolejnym miejscem, ktore odwiedziliśmy była "Chata Kawuloka", której gospodarzem jest Janko Macoszek. Dzięki niemu poznaliśmy tradycje wsi Beskidu Śląskiego, słuchaliśmy muzyki granej na tradycyjnych instrumentach oraz poczuliśmy klimat dawnych czasów, gdyż w takiej izbie czas jakby się zatrzymał 🙂 Bardzo dziękujemy Jankowi za tak miłe i serdeczne przyjęcie 🙂

Przez Przełęcz Kubalonka pojechaliśmy do Wisły. Był czas na posiłek, spacer po letnisku i spotkanie z Adamem Małyszem 🙂 Oczywiście wykonanym z kolorowej czekolady 🙂

charset=InvalidCharsetId binary comment

Naszą wycieczke zakończylismy na Przełęczy Salmopolskiej, czyli popularnym Białym Krzyżu 🙂 Poszliśmy na spokojny spacer z widokiem na Klimczok i Szyndzielnię, a potem przez Szczyrk wróciliśmy do Kotliny Żywieckiej 🙂

Dziękujemy wszystkim uczestnikom wycieczki i do zobaczenia na kolejnych 🙂